۵ نکته ی کلیدی در Listening آیلتس


 

شنیدن یا گوش دادن: شاید تفاوت بین شنیدن و گوش دادن در زبان ما خیلی محسوس نباشد، اما در زبان انگلیسی این تفاوت بسیار بارز است؛ شما صدای ماشین هایی که در خیابان نزدیک محل زندگیتان هستند را می شنوید، اما به حرف های افرادی که برایتان باارزش هستند گوش می دهید. این تفاوت همان چیزی است که می تواند موفقیت شما در بخش Listening امتحان را تضمین کند! بخش گم شده که مانع دست یابی شما به نمره های بالاتر می شود توجه است. در بخش چالش ها بیشتر به این موضوع پرداخته خواهد شد.

 

در یک نگاه: این بخش از امتحان شامل ۴۰ سوال است که در ۴ بخش ۱۰ سوالی تقسیم شده اند. شما باید به همه ی سوال ها همان طور که گوش می دهید جواب دهید. هیچ گاه مکثی در متن وجود نخواهد داشت و متن فقط یک بار پخش خواهد شد. هرچه که در سوالات جلو می روید بر دشواری سوالات افزوده خواهد شد.

هنوز نگرانListening  هستید؟ نباشید، آن چه که ما در این بخش ارایه می کنیم بسیار جامع است و همه ی نیازهای شما را برطرف خواهد کرد. یادتان باشد که در جلسه ی امتحان حق استفاده از خودکار را ندارید و فقط باید از مداد استفاده کنید.

۵ چالش عمده:

  1. همان طور که اشاره شد، توجه حلقه ی گم شده ی این بخش از آزمون است. وقتی در حال امتحان دادن هستید، باید همه ی توجهتان به آن چه که در حال پخش شدن است باشد، نه به سوالات. به عبارت دیگر، شما نمیتوانید همزمان گوش دهید و بخوانید. قبل از این که متن Listening را بشنوید همه ی تمرکزتان را روی دفترچه ی سوالات بگذارید. از طرف دیگر، وقتی Listening در حال پخش شدن است همه ی حواستان را به متن Listening بدهید با یک سوال در ذهن. به عبارت دیگر، گوش بدهید. حتی گاهی اوقات بهتر است که دفترچه ی سوالات را فراموش کنید و به دیوار روبرویتان زل بزنید و گوش کنید.
  2. نکته ی مهم دیگری که باید در ذهن داشته باشید این است که شما نیاز ندارید همه ی سوالات را جواب دهید بر خلاف آن چه که همه ی دانشجویان تصور می کنند. اگر شما حتی به ۱۰ سوال هم غلط جواب دهید، شما همچنان نمره ی خوب ۷ را خواهید گرفت . به یاد داشته باشید که سطح سختی سوالات در بخش های Reading , Listening این آزمون بسیار متفاوت هستند. در Listening به عنوان نمونه ۵ سوال به قدری دشوار هستند که فقط آن دسته از افرادی که در پی نمره های ۸ یا بالاتر هستند می توانند این سوالات را پاسخ دهند. نکته ی چالش برانگیزتر این است که این سوالات به طرز هوشمندانه ای تصادفی در بین سوالات پخش شده اند که تمرکز شما را به هم بزنند؛ به عبارت دیگر، این سوالات ممکن است در بخش اول که معمولا ساده ترین بخش آزمون هست هم قرار بگیرند. حتی ممکن است که ۲ سوال از این ۵ سوال در بخش اول قرار بگیرند. افراد باهوش اجازه نمی دهند که سوالات دشوار تمرکزشان را به هم بزنند. اگر یک، دو، یا حتی ۳ سوال بخش اول را از دست دادید، وحشت زده نشوید! روی سایر سوالات تمرکز کنید و اجازه ندهید که این سوالات شما را نگران کنند.
  3. بخش اول آزمون معمولا ساده ترین بخش آزمون است و شما باید حداکثر تلاش خود را انجام دهید تا همه ی سوالات این بخش را پاسخ دهید. اما بسیاری از کاندیداهای بسیار قوی آزمون Ielts هم در این بخش ضعیف عمل می کنند صرفا چون این بخش اولین بخش آزمون است و استرس امتحان بالا است. راه حل؟ تمرین ! تا جایی که می توانید تمرین کنید و سوالات نمونه حل کنید. من سیستم جذابی با عنوان PDM(Pronunciation, Dictation, Meaning) طراحی کرده ام. برای اجرای این سیستم، سوالاتی را که تلفظ دشواری دارند با P علامت گذاری کنید، سوالاتی را که دیکته ی دشواری دارند با D و در نهایت سوالاتی که معنی کلمه برای شما چالش برانگیز است با M علامت بگذارید.
  4. برای اکثر کاندیداهای آزمون Ielts سوالات چند گزینه ای( Multiple Choice) چالش اصلی امتحان به شمار می روند؛ سوالاتی که غالبا در بخش ۳ امتحان دیده می شوند. اما چرا این سوالات تا این حد چالش برانگیز هستند؟

اول این که کاندیداها وقت کافی برای خواندن سوالات و گزینه هایشان ندارند؛ مشکلی که برای سوالاتی که گزینه های طولانی تر دارند پیچیده تر هم می شود. راه حل؟ زمان تولید کنید! به جای هدر دادن وقت بسیار با ارزش خود روی دوباره خواندن سوال های بخش ۱ و ۲ که اعداد و ماه و اسم هستند و طبیعتا چالش چندانی هم همراهشان نیست، وقت خود را طوری سرمایه گذاری کنید که سوالات بخش ۳ و۴ را چندین بار بتوانید دوره کنید. نکته این که شما باید حداقل ۱ گام جلوتر از Audio باشید! از وقت خود در انتهای هر بخش که حدود ۳۰ ثانیه می باشد و برای چک کردن سوالات می باشد استفاده کنید برای این که سوالات بخش های بعدی را بخوانید.

دومین چالش اما مجددا همان تفاوت بین گوش دادن و شنیدن است! یکی از مرگبارترین اشتباهاتی که اکثر کاندیداها در این بخش انجام می دهند، دوباره خوندن سوالات است در حالی که Audio در حال پخش شدن است. آن ها حس می کنند که در حال گوش دادن هستند در حالی که نیستند! آن ها دارند می شنوند. این اشتباه را مرتکب نشوید! مطمئن شوید که همه ی بخش های سوال را خوانده اید و درک کرده اید قبل از این که Audio برایتان پخش شود! کلمه های گذار یا Transitional Device ها کمک بسیار بزرگی در این راستا هستند. آن ها سعی دارند به شما کمک کنند که درک کنید کجا سوال به پایان می رسد و کجا سوال بعدی شروع می شود. کلمه هایی همانند Alright then, Moving on to, Another .. کمک بزرگی در این راستا هستند. منتظر باشید تا افرادی که در حال مکالمه هستند مکالمه شان را تمام کنند و بعد تصمیم بگیرید که جواب چیست. یک اشتباه رایج که بسیاری از کاندیداها مرتکب می شوند این است که قبل از این که بخشی از مکالمه به پایان برسد( که معمولا با یک مکث کوتاه مشخص می شود) جواب خود را انتخاب می کنند. صبر کنید تا مکالمه تمام شود و سپس جواب خود را انتخاب کنید.

یادتان باشد که یک روش قطعی برای رسیدن به جواب صحیح از طریق حذف کردن گزینه های غلط است. در زیر سعی شده که لیستی از گزینه هایی که قطعا غلط هستند ارایه شود:

  • آن هایی که بسیار ساده و روشن هستند. صرفا چون یکی از گزینه ها یکی از کلماتی را که شما شنیده اید در بر دارد به معنای درست بودن آن نیست. یادتان باشد که همه ی سوالات بخش سوم استنتاجی هستند؛ به عبارت دیگر شما باید برداشت کلی خودتان از سوال را به عنوان گزینه ی درست انتخاب کنید.
  • آن هایی که در تناقض مستقیم با Audio هستند. معمولا یک یا دو گزینه به راحتی حذف می شوند، بنابراین در تلاش برای یافتن این گزینه ها و حذف آن ها باشید. با این روش شانس شما برای یافتن جواب صحیح حداکثر خواهد شد.
  • آن هایی که همزمان آورده می شوند. در اکثر موارد، دو تا از گزینه های موجود در سوال به وسیله ی یک حرف ربط همانند AND, ALONG WITH, OR به هم ارتباط داده می شوند. مطمئن باشید که مثلا اگر گزینه های B,C با این حروف ربط به هم متصل شوند، هیچ کدام نمی توانند جواب صحیح باشند.
  1. سریال ببینید و موسیقی گوش کنید. تاثیر سریال دیدن بسیار بیشتر از فیلم دیدن است:
    • فیلم ها اکثرا صدای پس زمینه دارند که برای بسیاری از زبان آموزان گیج کننده است.
    • دیالوگ های بین افراد در سریال ها بسیار بیشتر از فیلم هاست.
    • سریال ها حس تعلیق در بیننده تولید می کنند که باعث می شود بیشتر و بیشتر ترغیب شوند تا سریال را ادامه دهند. به طبع، فرصت های یادگیری بیشتری هم وجود خواهند داشت.
    • بعد از مدتی، شما احساس همبستگی با شخصیت های داستان پیدا خواهید کرد و در نتیجه درک بهتری از شرایط و موقعیت ها خواهید داشت.

 

 

 

درباره نویسنده