هفت قانون یادگیری زبان


 
هفت قانون یادگیری زبان

اگر میخواهید زبان انگلیسی (و هر زبان دیگری را) به شکل حرفه ای و صحیح فرا بگیرید این هفت قانون یادگیری زبان را به خاطر داشته باشید و بر اساس آن عمل کنید:

قانون اول: همیشه جملات و پاراگرافهای کوتاه را مطالعه و مرور کنید: حفظ لغت به تنهایی کافی نیست. بله بایستی شما بتوانید جایگاه لغت در جمله را به شکل صحیح تشخیص دهید و کاربرد آن یاد بگیرید. به این منظور بایستی همیشه جملات و پاراگرافهای کوتاه را مطالعه کنید. تهیه فهرستی از واژگان و لغات و مرور روزانه آنها در یادگیری زبان هیچ نقشی ندارد و اشتباه بزرگی است که صرفا بخواهید لغات و کلمات را از حفظ کنید. بلکه باید این لغات و کلمات را در جملات و پاراگرافها مدام ببینید و بخوانید. هر گاه لغت جدیدی را مشاهده کردید، سعی کنید آن را در قالب جمله قرار دهید و جملاتی را که آن لغت در آن قرار دارند را کشف کنید ( یک روش مفید: برای این منظور می توانید آن لغت را گوگل جستجو نمایید و متنهایی را که به کار رفته را چند بار مطالعه کنید)

قانون دوم: هرگز قواعد گرامری را مطالعه نکنید!: ممکن است که از این قانون تعجب کنید اما بدانید که این قانون، یکی از مهمترین قوانین یادگیری زبان است. به بسیاری از زبان آموزان و دانشجویان، گفته شده که برای یادگیری زبان بایستی قواعد دستوری و گرامری را به خوبی مطالعه کنند در صورتی که این روش غلط و اشتباهی برای یادگیری زبان است و بسیاری از این افراد، سالها به مطالعه زبان پرداخته اند و چیز زیادی نیاموخته اند و به سختی می توانند به انگلیسی صحبت کنند. مسئله اصلی این است که زمانی که شما یک کتاب حاوی دستورهای مختلف گرامری را به دقت مطالعه می کنید و بعد میخواهید به انگلیسی نیز صحبت کنید، دائما این دستورهای گرامری در ذهن شما نویز ایجاد می کنند و اجازه نمیدهند که ذهنتان به راحتی کلمات و جملات را بر زبان شما جاری گرداند و نتیجه این کار این می شود که به جای تمرکز بر مکالمه و تلفظ و گفتگو، دائما به دستورات گرامری فکر می کنید.  به یاد داشته باشید کسانی که به زبان مادری صحبت می کنند، از همان ابتدا به راحتی به آن زبان صحبت می کنند و اصلا نیازی به گرامر ندارند و مطالعه گرامر، در مراحل بعدی دبیرستان و صرفا برای بهبود شیوه نگارش انجام میشود. قواعد گرامری به شکل ناخودآگاه و از طریق مکالمه و گفتگوی دو طرفه و از طریق شنیدن بایستی در ذهن شما قرار بگیرد و شما نیز آنها را از طریق گفتگو و مکالمه تمرین کنید.

قانون سوم: خوب بشنوید: همانگونه که در قانون دوم گفتیم، مطالعه قواعد گرامری برای یادگیری زبان شیوه غلطی است. فراموش نکنید کودکان از همان هنگامی که زبان به صحبت می گشایند تا زمانی که به مدرسه می روند به خوبی می توانند حرف بزنند، بی آنکه نیازی به مطالعه قواعد گرامری داشته باشند. قانون سوم به شما میگوید که برای یادگیری زبان، می بایست شنیداری خود را تقویت کنید و بر این اساس می بایست خوب بشنوید و تا می توانید بشنوید. خوب شنیدن، روشی است که کودکان از والدین خود می آموزند. آنها با استفاده از شنیداری زبان خود را تقویت می کنند. پس شما نیز با استفاده از شنیداری و گوش خود، زبان خود را تقویت کنید.

قانون چهارم: عمیقا یاد بگیرید: این قانون بسیار بسیار مهم است. عمیقا یادبگیرید. تصور کنید شما سه کلمه آب،‌ دریا و اقیانوس را می شنوید. ذهنتان به طور ناخودآگاه این سه کلمه را در سریعترین زمان ممکن از یکدیگر تفکیک می کند. یادگیری عمیق انگلیسی نیز به شما کمک میکند که در مواجه به کلمات و هنگام خواندن جملات و عبارات، در سریع ترین زمان ممکن و همزمان معانی و کاربردهای آنها را در ذهنتان و به شکل خودکار تفکیک کنید. یادگیری عمیق، کلید اصلی برای یادگیری مکالمه و صحبت کردن است. یعنی مکالمه ای که در لحظه اتفاق بیفتد و نیازی به مکثهای طولانی مدت نداشته باشد و به اصطلاح “مکالمه بدون نیاز با فکر کردن، ترجمه کردن، بدون نیاز به فکر کردن به قواعد گرامری”، شما فقط صحبت میکنید و به آسانی هم صحبت می کنید. بدون هیچ زحمتی. زمانی که شما به زبان مادری خودتان صحبت میکنید، نیازی به سعی کردن و تلاش کردن و فکر کردن به قواعد گرامری ندارید. یادگیری عمیق یک زبان نیز به شما کمک میکند تا به راحتی به آن زبان حرف بزنید. مطالعه سریع کتابهای مختلف و واژگان و عبارات، شیوه صحیحی برای یادگیری عمیق نیست زیرا همانطور که سریع می خوانید، سریع از حافظه شما پاک می شوند. یکی از اشکالات یادگیری در مدرسه و دبیرستان و دانشگاه نیز این است که شما مجبور هستید سریع فصول کتابها را مرور کنید و به خوبی نمی توانید آنها را یاد بگیرید. ممکن است در زمان امتحان و آزمون، نمره خوبی نیز بگیرید اما بعد از مدتی می بینید که نمی توانید به خوبی حرف بزنید. کلید یادگیری عمیق تکرار و تکرار و تکرار است. تعدادی از لغات در یک پاراگراف، همان لغات در پاراگرافهای جداگانه، همان پاراگرافها در متون مختلف، همان پاراگرافها به شکل فایل صوتی، همان لغات به شکل گفتگو و مکالمه و این کلید یادگیری عمیق است. یادگیری یک درس به شکلهای مختلف و متفاوت. تکرار یک مفهوم، اصطلاح، ضرب المثل، جمله، عبارت و پاراگراف به شکلهای مختلف (متن، صوتی، فیلم، تصویری) به شما کمک میکند که عمیقا آن را یادبگیرید و این تکرار گاه بایستی به ۳۰ بار برسد اما به شکلهای مختلف و نه به یک شکل خاص و خسته کننده!.

قانون پنجم: بهره گیری از نکات داستانهای کوتاه: در مورد قانون دوم گفته شد که قواعد دستوری و گرامری را مطالعه نکنید. خب سوال این است که پس چطوری قواعد گرامری و دستوری را یادبگیریم. یک شیوه برای این کار استفاده از داستانهای کوتاه و توجه به نکات گرامری آنهاست. البته بایستی این نکات را موقع شنیدن چند باره یک داستان کوتاه فرا بگیرید و توجهی به قواعد گرامری آن نکنید. یک روش این است که شما یک داستان کوتاه را در قالبهای زمانی و چندم شخص مختلف (روایت اول شخص، روایت سوم شخص، روایت قصه گویانه) مطالعه و گوش دهید. مطالعه و گوش دادن داستانهای کوتاه حاوی نکات گرامری، ذهن شما را با تغییرات گرامری صحیح ومرتبط با زمانهای مختلف آشنا می کند و به این تریب، شما گرامر را به راحتی می آموزید و این کار بدون مطالعه مستقیم نکات گرامری صورت می گیرد و به شکل ناخودآگاه وارد ضمیر شما می شود.

قانون ششم: از منابع صحیح برای یادگیری استفاده کنید: منظور از منابع صحیح چیست؟ منظور منابعی است که شباهت زیادی به منابع افراد بومی یک زبان داشته باشد. برای مثال، اگر علاقه زیادی به خواندن دارید، به هیچ وجه منابع درسی را مطالعه نکنید. بلکه داستانهای کوتاه، رمانها، و کتابهایی را استفاده کنید که مورد علاقه شماست. یا در مورد شنیدن، فرق زیادی است در اینکه شما یک مکالمه درسی را گوش بدهید تا مکالمه ای که در فضای واقعی اتفاق افتاده است. اگر میخواهید زبان و شنیداری زبان را خوب فرا بگیرید، سعی کنید مکالمه هایی را گوش بدهید که واقعی هستند. زیرا در این مکالمه ها، لهجه ها، حالات رفتاری، حرکات دست و صورت و کلیه رفتار به شکل واقعی بروز می کنند. بهترین منبع برای یادگیری و تقویت شنیداری، استفاده از پادکستها هست. نمونه دیگر، مشاهده فیلمهای سینمایی زبان اصلی است که برای تقویت و درک بهتر مکالمات و گفتگوها بسیار مفید هستند. مورد دیگر، استفاده از کتابهای صوتی است. کتابهای صوتی منبع خوبی برای یادگیری و تقویت شنیداری محسوب می شوند (فهرستی از کتابهای صوتی قابل دانلود بزودی در این وبلاگ و کلوب فرهیختگان منتشر خواهند شد). کتابهای صوتی یعنی کتابهایی که توسط یک شخص روخوانی شده اند و به صورت فایل صوتی نسخه ای از آن استخراج شده است. نیازی به مطالعه کتاب نیست و شما فقط گوش بدهید و با شنیدن سعی کنید جملات و پاراگرافها و عبارات و نکات گرامری را یاد بگیرید. برای شروع می توانید از کتابهای صوتی مخصوص کودکان آغاز کنید یا از کتابهای صوتی سطح بندی شده استفاده نمایید. یکی از بهترین نمونه های منابع شنیداری، اخبارهای روزانه رادیوها هستند (نظیر بی بی سی، رادیو npr و …)، تماشای سریالهای تلویزیونی نیز بهترین و قوی ترین ابزار مکمل محسوب میشود (سریالهای لاست، دکستر و …)؛ اینها منابع واقعی و صحیح برای یادگیری زبان هستند.

قانون هفتم: از روش “بشنو و جواب بده” استفاده کنید: این قانون یکی از مهترین و اصولی ترین قوانین یادگیری زبان است و با عمل به آن، گرامر، مکالمه، شنیداری، واژگان و جمله سازی شما نیز بهبود پیدا می کند و تقویت می شود. “بشنو و جواب بده”، این روش در قالب داستانکهای کوتاه، کمک بزرگی به تقویت یادگیری زبان می کند. در این روش، شما به یک داستان کوتاه گوش میدهید و سپس به سوالاتی که از شما به شکل شنیداری پرسیده میشود به شکل شنیداری پاسخ می دهید. این شیوه، فراتر ازشیوه گوش دادن صرف و شنیدن مکالمه های دو نفر است بلکه ذهن شما را برای یادگیری به چالش می کشد. سوال و جواب و دوباره سوال و جواب و دوباره سوال و جواب و این باعث میشود که ذهن شما نیز درگیر مکالمه شود و سعی کند که نکات شنیداری، لغوی، گرامری و جمله سازی و اصطلاحات یک مکالمه و متن را به شکل شنیداری فرا بگیرید.

درباره نویسنده