نکات آزمون Reading


 
نکات آزمون Reading

ساختار تست آیلتس

            ساختار تستهای آزمون Reading در آیلتس جنرال و آکادمیک با هم متفاوت است. بیشتر اوقات در Academic Reading سه متن بلند از روزنامه ها یا مجلات وجود دارد در حالیکه در General Reading چندین متن کوچک وجود دارد که از تبلیغات، متون رسمی، جزوات یا از کتب راهنما گرفته شده اند و ۲ یا ۳ متن بزرگتر که از کتابها، مجلات یا روزنامه ها گرفته شده اند. همانند Listening، سوالات Reading نیز بصورت گروهی داده می شوند و دستورالعملهای هر سوال به شما خواهند گفت که هر گروه از سوالات به کدام پاراگراف یا بخش از متن تعلق دارند. همچنین سوالات ممکن است قبل یا بعد از متنی که به آن تعلق دارند داده شوند.

زمان خود را مدیریت کنید

 زمان بزرگترین دشمن شماست! در تست Listening، زمان از قبل برای شما مدیریت شده است اما در Reading اینطور نیست. بنابراین باید آن را به دقت توسط خودتان مدیریت کنید. وقتی که شما دفترچه سوالات را دریافت می کنید، اول بشمارید که چند قسمت متن در آن وجود دارد. اجازه بدهید بگویم که شما معمولاً شما با ۴ قسمت متن در Reading روبرو خواهید شد و این بدان معنی است که شما برای هر قسمت ۱۵ دقیقه وقت خواهید داشت. ساعتی که باید هر قسمت را شروع کرده و به اتمام برسانید را برای هر قسمت یادداشت کنید. در واقع ۱۳ دقیقه را به پاسخگویی (نوشتن پاسخها در دفترچه سوالات) و ۲ دقیقه را به انتقال از آن به برگه پاسخنامه اختصاص دهید. اگر شما موفق نشدید که یک قسمت را در زمانی که برایش تعیین کرده اید به اتمام برسانید، در هر صورت از آن بگذرید و به قسمت بعدی بروید و فراموش نکنید که پاسخ سوالات را به برگه پاسخنامه منتقل کنید (جوانی که نمره صفر گرفت را به خاطر دارید؟)

            اگر شما زمان اضافه در Reading داشتید، مطمئن شوید که هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذاشته اید. جوابها را دوباره چک کنید و این به شما فرصتی می دهد که اشتباهات را قبل از اینکه تصحیح کننده برگه شما پیدا کند، خودتان آنها را پیدا کرده باشید!

نخوانید، اسکن کنید!

            ممکن است مضحک و بیهوده به نظر برسد که شما لازم نیست در تست Reading متون را بخوانید، اینطور نیست؟ اما در هر صورت این موضوع درست است. بزرگترین اشتباه این است که شما تست را با خواندن کل متن شروع کنید. بهترین چیز آن است که شما به سرعت تست را اسکن کنید. سعی نکنید که معنی هر لغت را بفهمید! فقط پیش بروید و ایده اصلی که هر پاراگراف دارد را بگیرید. معمولاً شما لازم نیست که کل پاراگراف را بخوانید. دو جمله اول از هر کدام کفایت می کند.

 یک نقشه درست کنید

            متن مقابل شما مثل یک کشور جدید و ناشناخته است و خیلی راحت شما در میان این کلمات گم می شوید. چیزی که احتیاج دارید، یک نقشه است که در جهت یابی به شما کمک کند. هر پاراگراف در متن، ایده خاص خودش را دارد که با پاراگرافهای دیگر متفاوت است. در حاشیه نزدیک هر پاراگراف یادداشت کنید که موضوع و ایده اصلی آن در مورد چیست. اگر نوشتن زمان زیادی از شما می گیرد، زیر کلماتی از پاراگراف که ایده اصلی را بیان میکنند خط بکشید. به شما تبریک می گویم! با این کارها، شما نقشه ای را ساخته اید که بعداً برای پاسخ دادن به سوالات به شما کمک خواهد کرد.

قوانین را یاد بگیرید

            اول دستورالعمل و مثال را بخوانید. آنها دقیقاً به شما نشان خواهند داد که پاسخ باید شبیه به چه چیزی باشد. یک عدد یا یک نام؟ یا اینکه چند کلمه باید در جواب بنویسید؟ و چیزهایی مانند آن. نکاتی که در زیر گفته می شوند مهم هستند چون باعث تاثیر در نمره شما می شوند:

۱- سبک و شیوه

          وقتی مشغول پاسخ دادن هستید، شیوه گفته شده در مثال را رعایت کنید. به جدول زیر توجه کنید:

SWEDEN

CANADA

USA

Example1: 55%

Divorces rate

Example2: first

Marriage

مثال ۱:

          اگر مثال می گوید “%۵۵”، پس پاسخ شما باید بر این اساس باشد : یک عدد و علامت درصد. فرم ها و شیوه های دیگر مثل ۵۵، ۵۵ percent، یا fifty five percent ممکن است به نمره شما صدمه بزند!

مثال ۲:

          اگر مثال می گوید “first” جواب دادن به شیوه دیگر مثل ۱st، ۱ یا first marriage در نمره شما تاثیر خواهد گذاشت.

۲- محدودیت کلمات

          معمولاً اگر در خصوص پاسخگویی، محدودیتی ذکر شود، شامل محدودیت سه کلمه ای خواهد بود. حروف اضافه مثل in, of, to, at و مانند آنها حروف تعریف و شمارش مثل the, a, an بعنوان یک کلمه شمارش و محاسبه خواهند شد. دلیلی که پشت این محدودیت سه کلمه ای وجود دارد، عدم وجود جای کافی در برگه پاسخنامه است.

۳- یک سوال، یک جواب

          بیشتر از یک پاسخ به یک سوال ندهید حتی اگر بیشتر از یک انتخاب برای یک سوال داشته باشید چون نمره نخواهید گرفت. مثلاً اگر در یک متن نام سه کشور را مشاهده کردید که شرایط جواب را داشتند اما سوال از شما خواسته بود که نام یک کشور را بنویسید، اصلاً فکر نکنید که نام دو یا هر سه کشور را بنویسید. تنها پاسخ صحیح در این مورد، فقط و فقط نام یک کشور است. فقط اگر از شما دو نام را خواستند، دو نام را بنویسید و اگر سه نام را خواستند، سه نام.

انواع تکالیف Reading

            تکالیفی که ممکن است در Reading پیش روی شما باشد، در جدول زیر آورده شده است. تکالیف متفاوت، دستورالعملهای متفاوتی خواهند داشت. برای شما مهم است که آنها را الان مشاهده کنید. بنابراین در آزمون IELTS چیزی شما را شگفت زده نخواهد کرد. همچنین اگر پیشاپیش بدانید که در مورد هر تکلیفی چه کاری را باید انجام بدهید، بعداً باعث می شود که در زمان خود در امتحان صرفه جویی کنید. از این رو در طول تست، شما فقط دستورالعمل را خواهید خواند تا به شما مسجل شود که چه کاری که از پیش میدانید را باید انجام دهید.

نوع تکلیف

چه کاری باید انجام بدهید؟

دستور العمل ذکر شده در دفترچه سوال

تطابق دادن

چند عنوان پیش روی شما وجود دارد. شما باید مناسبترین عنوان را برای هر پاراگراف در متن انتخاب کنید.

مناسبترین عنوان برای هر پاراگراف را از بین عنوانهای زیر انتخاب کنید.

پاسخگویی به سوالاتی با چند جواب

یک سوال با چند (سه، چهار یا پنج) جواب خواهد داشت که شما باید گزینه صحیح را انتخاب کنید. (بعضی وقتها بیشتر از یک جواب را باید انتخاب کنید)

حرف مربوط به پاسخ صحیح را انتخاب کنید.

پاسخگویی به سوالاتی با جوابهای کوتاه

پاسخگویی با سه کلمه عیناً مثل آنچه در دستورالعمل سوال ذکر می شود

بیش از سه کلمه برای پاسخگویی به سوالات زیر استفاده نکنید.

تکمیل کردن یک جمله

جمله را با آنچه که خوانده اید تکمیل کنید.

جای خالی را در جمله با حداکثر سه کلمه از کلماتی که در متن خوانده اید، تکمیل کنید.

تکمیل کردن نمودار یا جدول

یک جدول با چند جای خالی در آن به شما داده می شود و شما باید بر اساس آنچه که خوانده اید، آن را تکمیل کنید.

جدول یا نمودار زیر را با اطلاعاتی که در متن خوانده اید، حداکثر با سه کلمه تکمیل کنید.

True / False / Not Given

یک توضیح  که یا درست است، یا غلط است یا اطلاعاتی در خصوص آن در عبارت مربوط به آن داده نشده است و شما باید در خصوص انتخاب یکی از این ها بر اساس آنچه خوانده اید، تصمیم گیری کنید.

متن را بخوانید و به توضیحات داده شده نگاه کنید. اگر درست است، True اگر غلط است، False و اگر اطلاعاتی در خصوص آن در متن داده نشده است، Not Given را بنویسید.

پر کردن جاهایی خالی

چند جمله با تعدادی جای خالی وجود دارد که شما باید آنها را با کلمات درست پر کنید که یا آنها را از لیستی که وجود دارد انتخاب خواهید کرد یا بر اساس آنچه در متن وجود داشته است، باید کلمات را در آنها قرار دهید.

خلاصه داده شده زیر را تکمیل کنید (برای تکمیل آن از کلماتی که در کادر زیر داده شده است، استفاده کنید).

نامگذاری نمودارها یا نقشه ها

نوشتن توضیحاتی با یک تا سه کلمه برای قسمتهای مختلفی از یک نمودار یا یک نقشه بر اساس آنچه که خوانده اید

نمودار یا نقشه زیر را نامگذاری کنید. بیشتر از سه کلمه برای پاسخگویی به هر سوال استفاده نکنید.

 ماهیگیری کنید!

            حالا زمانی است که پاسخها را مثل ماهی بگیرید. سوالات را یک به یک بخوانید. ببینید موضوع مرتبط با هر سوال یا موضوع نزدیک به آن در متن کجاست و آن را بر اساس نقشه ای که تهیه کرده اید، در پاراگراف مرتبطش پیدا کنید.

روش نبرد خود را انتخاب کنید

            اگر هر سوال از شما زمان زیادی گرفت، تسلیم بشوید و به سراغ بعدی بروید. فراموش نکنید آن را با علامتی مثل “?” برای خودتان مشخص کنید که بعداً هنگام بازگشت شما به سوالات برایتان قابل شناسایی باشد. اگر سوالات سخت بخواهند وقت شما را بیش از اندازه بگیرند، سوالات ساده زیادی را ممکن است از دست بدهید. دلیل دیگر آنکه اگر شما سوالات سخت تر را رها کنید و سوالات ساده تر را جواب بدهید، متن را بیشتر خواهید فهمید و بنابراین پاسخگویی به یک سوالی که ممکن است حیله ای در آن باشد، برای شما ساده تر خواهد شد.

از آرایش متن استفاده کنید

            هر متن و هر پاراگراف موجود در آن، ساختار معینی دارد. این بدان معنی است که متنها و پاراگرافها بر اساس قوانینی نوشته شده اند. معمولاً پاراگراف اول شامل ایده اصلی متن و نظر نویسنده آن است و آخرین پاراگراف اغلب شامل خلاصه ای از نکات مهم هر متن است. هر پاراگراف ساختار خودش را دارد که این ساختار، شبیه به ساختار کل متنی است که در آن قرار دارد. هر پاراگراف شامل مقدمه، بدنه و نتیجه گیری است. عقیده و ایده کلی معمولاً در مقدمه است و این بدان معنی است که اگر شما میخواهید به سرعت بدانید که هر پاراگراف درباره چه چیزی است، کافی است که مقدمه آن را بخوانید.

لغات کلیدی را پیدا کنید

            لغات کلیدی، لغات اصلی هستند که در سوال وجود دارند و شامل مهمترین اطلاعات هستند. بعنوان مثال، اگر سوال این باشد: “کارفرمایان احتمالاً فارغ التحصیلانی را استخدام می کنند که…” سه لغت کلیدی در آن عبارت خواهد بود از “کارفرما”، “فارغ التحصیل” و “استخدام”. لغات کلیدی هر سوال را تشخیص بدهید و در متن به دنبال آنها بگردید زیرا جواب سوال در نزدیک آن کلمات خواهد بود. اگر یکی از آنها را پیدا کردید، توقف نکنید و ادامه بدهید زیرا ممکن است در متن، کلمات بیشتری وجود داشته باشند.

تدبیری برای سوالات تطابقی

            اول دستورالعمل و مثال را بخوانید. اگر دستورالعمل می گوید که عناوین نمی توانند بیشتر از یک بار استفاده شوند، عنوانی که در مثال ذکر شده است را از لیست عناوین موجود خط بزنید. این کار باعث می شود که شما مجدداً از آن به اشتباه استفاده نکنید (و باور کنید که این یکی از اشتباهات بسیار معمول است!). سپس به نقشه ای که تهیه کرده اید مراجعه کنید و متن را مرور کنید، نقشه را نگاه کنید که درباره ایده اصلی در اولین پاراگراف چه می گوید. به لیست عناوین مراجعه کنید و شماره عنوانی را که بیشترین شباهت معنایی با ایده ذکر شده در نقشه دارد را در کنار آن پاراگراف بنویسید و عیناً همین کار را برای پاراگرافهای دوم،‌سوم و … انجام بدهید. اگر تطابق دادن یک پاراگراف سخت بود، آن را رها کنید و به سراغ بعدی بروید و بعداً به سراغ آن برگردید.

تدبیری برای سوالات True / False / Not Given

            برای اینکه آن را برای شما ساده تر کنیم،‌ اگر توضیح به وضوح در متن وجود داشته باشد، پاسخ آن True است. اگر متن به وضوح خلاف توضیح را گفته باشد، پاسخ آن False است و اگر شما نتوانستید جمله ای را پیدا کنید که True یا False باشد، آنگاه پاسخ Not Given است. بهترین توصیه در این خصوص، این است که بر اساس تفکر خودتان در مورد یک سوال تصمیم گیری نکنید. در غیر اینصورت چیزی که رخ می دهد این است که شروع به تصمیم گیری بر اساس منطق خودتان در خصوص آن سوال خواهید کرد که این امر، شما را به مسیر اشتباه هدایت خواهد کرد.

تدبیری برای سوالات چند جوابی

            در مورد این سوالات استفاده از تکنیک True/False/Not Given، بزرگترین کمک برای شماست با این تفاوت که شما باید از آن تکنیک در انتخاب پاسخ هر سوال استفاده کنید. برای هر جوابی که احتمال می دهید درست باشد، باید تصمیم بگیرید که آیا آن جواب، صحیح، غلط یا داده نشده است. در نهایت، جوابهایی که بصورت False یا Not Given علامت خورده اند، درست نخواهند بود و آنهایی که با True علامت زده اید، صحیح هستند. به یاد داشته باشید که پاسخی صحیح است که دقیقاً متن همان چیز را در موردش گفته باشد و پاسخی غلط است که متن دقیقاً متضاد آن را گفته باشد و در غیر اینصورت، پاسخ Not Given خواهد بود. به خاطر داشته باشید که مواردی نیز وجود خواهند داشت که در آنها تمامی انتخابها صحیح هستند یا هیچکدام از آنها صحیح نیستند. بنابراین دستورالعملها را به دقت مطالعه کنید تا بدانید که چه کاری باید انجام دهید.

تدبیری برای پر کردن جاهای خالی

            اول از همه سعی کنید بفهمید که ایده اصلی در جمله اول چیست؟ سپس آن را در نقشه خودتان پیدا کنید. این باید شما را به پاراگرافی برساند که پاسخ را در خود مخفی کرده است. حالا وقتی که شما فهمیدید که کجا باید دنبال جواب بگردید، باید بدانید که دنبال چه چیزی باید بگردید. اطراف جای خالی را نگاه کنید تا متوجه شوید که چه چیزی گم شده است؟ یک اسم؟ یک صفت؟ یا یک فعل؟ مثلاً در این مثال چه چیزی گم شده است؟:

 “She ____ around and saw him in the corner”?

شما ۴ انتخاب دارید:

happy, man, looked, smiled

واضح است که شما احتیاج به یک فعل دارید. اما کدامیک؟ Looked یا Smiled؟ حالا موقع آن است که متن را بخوانید و ببینید که جواب سوال در کجای متن است و آنجا را بخوانید. توجه داشته باشید که فقط جملات اول، دوم و آخر را بخوانید و البته که جواب درست looked خواهد بود!

            بعضی مواقع، کلماتی در کنار جای خالی وجود دارند که به شما نشانی هایی می دهند که چه نوع لغتی گم شده است. مثلاً در جمله زیر:

“Main physical activities in the summer camp are fishing, ________ and swimming.”

طبیعتاً شما به دنبال لغتی خواهید گشت مثل hiking که با ing تمام شده باشد تا جای خالی را با آن پر کنید.

دو نوع پر کردن جاهای خالی وجود دارند:

۱) لیستی از لغات که شما می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

۲) لیستی وجود ندارد و شما باید لغت را از داخل متن پیدا کنید.

          وقتی شما لغتی را از داخل لیست انتخاب می کنید و دستورالعمل به شما می گوید که از هر کلمه فقط یک بار می توانید استفاده کنید، آن را در جای خالی بنویسید و از داخل لیست خط بزنید. اگر بیشتر از یک جواب ممکن بود، همه را بنویسید و انتخاب کنید که کدام یک بهتر است.

          اگر لیستی به شما نداده باشند، سعی کنید از داخل متن یک لغت را بدست آورید. سپس بهتر است آن را حدس بزنید چون باعث می شود در زمان صرفه جویی کنید و شانس شما را برای انتخاب صحیح بیشتر خواهد شد. بعد از اینکه در خصوص لغتی که باید در جای خالی قرار بگیرد، تصمیم گرفتید، یکبار دیگر کل متن را بخوانید. متن باید به شما احساس و معنی صحیح بدهد و از نظر گرامری نیز صحیح باشد. وقتی به سراغ جای خالی دوم می روید، یادتان باشد که معمولاً بیشتر از دو جای خالی در یک پاراگراف نیست. یعنی اگر شما اولین جای خالی را در پاراگراف اول پیدا کردید، دومین جای خالی در پاراگراف دوم قرار خواهد داشت و الی آخر.

 تکیه بر فرضیات، دلیل تمامی اشتباهات!

            فرض نکنید که شما جواب را می دانید، بلکه در متن دنبالش بگردید. وقتی سوالی را پاسخ می دهید باید بر اساس حقایقی باشد که در پاراگراف نوشته شده اند. تجربیات و دانش شخصی خود را فراموش کنید! تکیه بر دانش شخصی، یک چیز طبیعی است که در وجود شما قرار دارد. بنابراین بعضی مواقع آنها از این مورد در آیلتس استفاده می کنند که شما را فریب بدهند تا جواب را بر اساس آنچه می دانید یا باور دارید انتخاب کنید نه بر اساس آنچه که در متن وجود دارد.

تمرین! تمرین! تمرین!

      خواندن متون بر اساس روشی که در این فصل توضیح دادم، باید دومین خاصیت شما باشد. تنها راهی که می تواند باعث شود این اتفاق رخ بدهد، تمرین کردن هنگام خواندن متون بر اساس نکات گفته شده است. هنگامیکه تمرین می کنید، تست Reading را تمام کنید و سپس جوابهای خود را بر اساس کلید پاسخها، بررسی کنید. به مواردی که اشتباه جواب داده اید، توجه کنید نه به آنهایی که درست جواب داده اید و بفهمید که چرا آنها را درست جواب نداده اید و سعی کنید که آنها را به خاطر بسپارید. لذا آن اشتباهات دیگر تکرار نخواهند شد.

      با ساعت تمرین کنید و جوابهایتان را به پاسخنامه منتقل کنید. شکل پاسخنامه در Reading مثل پاسخنامه Listening است.  هنگام تمرین، هم تست های General Reading را کار کنید و هم تستهای Academic Reading را تمرین کنید. این توصیه دو دلیل نهفته دارد: تستهای آکادمیک بیشتری برای تمرین کردن نسبت به تستهای جنرال وجود دارند و این تدبیری خواهد بود که نمره شما را بالاتر ببرد چون آماده شدن برای یک چیز بدتر، شما را به نسبت به یک چیز بهتر امیدوارتر می سازد. همچنین Academic Reading به مراتب سخت تر از General Reading است و اگر برای آکادمیک آماده باشید، جنرال برای شما مثل آب خوردن خواهد بود.

درباره نویسنده