تفاوت کلاس خصوصی زبان و کلاس عمومی زبان انگلیسی


 
تفاوت کلاس خصوصی زبان و کلاس عمومی زبان انگلیسی

تفاوت بین کلاس های آموزش انگلیسی به صورت خصوصی و گروهی

همانطور که یک ضرب المثل قدیمی انگلیسی می گوید، “همه ی راه ها به روم ختم می شوند” یعنی این که راه های زیادی برای رسیدن به یک هدف وجود دارد. همین قضیه برای یادگیری یک زبان خارجی نیز صادق است. دو راه کاملا متفاوت برای یادگیری یک زبان خارجی وجود دارد که یکی آموزش خصوصی و دیگری آموزش به صورت گروهی است. هدف هر دو روش آموزشی یکسان است و آن هم این است که زبان آموز دوست دارد تا به سطح بالاتری از یادگیری زبان به خصوص زبان انگلیسی دست یابد.

بطور کلی :

هزینه کلاس عمومی و خصوصی یکسان می باشد. و دانشجو می بایست بر اساس نیاز خود و مدت زمانی که در اختیار دارد ، بین این دو تصمیم بگیرد.

  • اگر سه سال زمان دارد و زیاد اهل درس خواندن نیست ، می تواند سر فرصت دوره های عمومی را بگذراند. (چرا که حجم بسیار زیادی از تکالیف در کلاس انجام می شود)
  • ولی اگر شش ماه زمان دارید،  و مشکلی با هزینه کردن این مبلغ در کوتاه مدت ندارید ، دوره خصوصی به شما پیشنهاد می شود. ولی به خاطر داشته باشید در دوره خصوصی می بایست روزی یک تا سه ساعت مطالعه در منزل الزامی است.

مزایای دوره های آموزش بصورت خصوصی

مسئله این است که آموزش های کلاسی گروهی به گونه ای هستند که نمی توانند به صورت ویژه روی یک زبان آموز متمرکز شوند. اساساً ممکن نیست که در یک کلاس که از زبان آموزان مختلف با سطوح یادگیری مختلف تشکیل شده است، مطلبی یکسان از نظر یادگیری برای همه ی زبان آموزان سخت به نظر برسد. همچنین، ممکن نیست که یک مدرس بتواند از نظر سطح و کیفیت آموزش برای هر زبان آموز حاضر در کلاس به صورت یکسان عمل کند و با توجه به توانایی های تک تک ایشان، به آن ها آموزش دهد. با این حال، تکرار مواردی که یک دانش آموز از قبل می داند هم می تواند کسل کننده و بدون چالش باشد و هم از طرفی می تواند باعث افزایش سطح دانش پایدار یک شخص شود. تکرار، همیشه هم بد نیست.

اما این قضیه برای دوره های تدریس به صورت خصوصی کاملا متفاوت است. در یک دوره ی تدریس به صورت خصوصی، مدرس می تواند تمامی توجه خود را به یک زبان آموز معطوف کند که طبعا دانش آموز هم از این توجه تمام و کمال استفاده های فراوانی خواهد کرد. هر دوره ی آموزشی می تواند با توجه به نیاز و سطح یادگیری هر زبان آموز تنظیم شود و مشکلاتی که در حین یادگیری برای فرد پیش می آید را می توان به صورت دقیق و متمرکز مورد بررسی قرار داد و تا رفع کامل آن مشکل زمان کافی وجود دارد.

در واقع در کلاس خصوص مناسب مدرس تا مطمئن نشود که زبان آموز مطلبی را بطور صد درصد فرا گرفته است ، از روی مطلب نخواهد گذشت.

کم ترین حد از حواس پرتی

در یک کلاس پر از زبان آموزان مختلف، توجه کامل به آنچه مدرس می گوید می تواند سخت و تا حدی غیرممکن باشد. وجود عناصر بی شمار در کلاس از جمله زبان آموزان و یا تلفن های همراه ایشان، می توانند عوامل حواس پرتی زیادی را در کلاس ایجاد کنند که به طبع توجه کامل به گفته های مدرس را مشکل می کند. همچنین، وجود این حقیقت که هر دانش آموز، یکی از چندین دانش آموزی است که توجه مدرس بین آن ها پخش می شود، این آزادی را به دانش آموزان می دهد که کوچک ترین مسئله باعث حواس پرتی ایشان شود: یک تلفن همراه، یک دیکشنری جیبی، خیال پردازی، پچ پچ کردن با دوستان، چک کردن تلفن همراه و غیره.

وقتی زبان آموزی در یک کلاس تدریس انگلیسی به صورت خصوصی حضور می یابد، امکان دخیل شدن این حواس پرتی ها در خلال یادگیری به صفر می رسد. توجه مدرس هموراه به زبان آموز معطوف شده؛ در نتیجه زبان آموز هم فرصت کافی برای بازیگوشی و حواس پرتی نخواهد یافت. مطمئنا امکان ندارد که انسان همواره بتواند جدی باشد، اما این مسئله قطعی است که توجه زبان آموز همواره معطوف به موضوع درس است و می تواند به آموزش های مدرس خود، توجه کافی را داشته باشد که همین مسئله باعث دستیابی به نتیجه ی حداکثری و مطلوب است.

ارتباط تنگاتنگ با مدرس انگلیسی خود

در کلاس های آموزشی عمومی، ارتباط نزدیک با مدرس می تواند واقعا مشکل باشد. دلیل این امر هم این است که برای مدرس، دانش آموزان عده ای از افراد هستند که هر روز می آیند و می روند و طبیعتا امر آموزش برای مدرس به یک شغل و وظیفه تبدیل خواهد شد که پس از هر کلاس درس، مدرس کلاس را ترک خواهد کرد و به کلاس بعدی و یا به خانه خواهد رفت، همانطور که فردا این کار را خواهد کرد، و همان طور که این کار را تا آخر سال و یا برای سال های آینده انجام خواهد داد. برای مدرسان، هر زبان آموز می تواند یک موضوع الهام بخش و یا یک موضوع چالش برانگیز باشد، اما در هر دو صورت، هر دانش آموز یکی از چند ده دانش آموزی خواهد بود که وی در طول روز با او سر و کار دارد. اما در دوره های خصوصی، که در آن ها زبان آموز و مدرس تنها افراد حاضر در کلاس هستند، نوع رابطه تغییر خواهد کرد. در آن صورت، هیچ فضایی برای توجه نکردن به مدرس و آموزش های وی وجود نخواهد داشت و مطلبی نیست که مورد توجه زبان آموز قرار نگیرد. همچنین در این فضا، مدرس فرصتی پیدا می کند که روحیات و اخلاقیات زبان آموز خود را بهتر بشناسد چرا که امکان این شناخت عمیق، هرگز در کلاس های تدریس عمومی وجود نخواهد داشت.

زمان بندی راحت

فکر کنید که آیا این سناریو به نظرتان آشنا می رسد یا خیر؟ شما دانش آموز، دانشجو و یا شاغل هستید و طبیعتا محدودیت های زمانی خود را دارید. با این حال علاقه ی زیاد شما به پیشرفت و یادگیری زبان انگلیسی مانع از این می شود که شما از رفتن به کلاس های آموزش زبان انگلیسی چشم پوشی کنید. شما به نزدیک ترین و سهل الوصول ترین موسسه ی آموزش انگلیسی اطراف خود مراجعه می کنید که در می یابید، تنظیم کلاس های مدرسه، دانشگاه، و یا ساعات کاری شما با ساعات و یا روزهای ارائه شده توسط موسسه، کمی سخت است. با تمامی مشکلاتی که از زمانبدی کلاس برای شما ایجاد می شود کنار می آیید و در آن ثبت نام می کنید اما پس از مدتی، به دلیل فشار بسیار زیاد فیزیکی و فکری ناشی از شرکت کردن در دو کلاس، و همچنین خستگی ناشی از رفت و آمد و یا اهمیت بیشتر درس های اصلی و شغل تان، مجبور می شوید که از زمان لازم برای مطالعه ی درس های انگلیسی خود را کم کنید. فشار فکری و خستگی شما به حدی می رسد که پس از مدتی نرفتن به کلاس های موسسه برای شما به یک عامل شادی آور و فرح بخش تبدیل خواهد شد. زمانی که این حس، که پس از این همه فشار طبیعی است، در شما ایجاد شود، رفتن مجدد شما به کلاس های آموزش انگلیسی سخت و سخت تر خواهد شد چرا که همین طور که در زندگی پیش می روید، زمان های آزاد شما بیشتر که نمی شود هیچ، مجبور می شوید از زمانی که با خانواده یا دوستان خود بوده اید نیز کم کنید تا به کارهای اصلی و درآمدزای زندگی تان برسید.

با توصیف کوتاهی که در بالا خواندید می توانید به راحتی به یکی از مزیت های اصلی کلاس های آموزش انگلیسی به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی پی ببرید که زمانبدی راحت و و مساعد یکی از مزیت های بارز آن است. شما در کلاس های خصوصی یا نیمه خصوصی نیازی به تنظیم زمان زندگی خود با کلاس ها ندارید، بلکه کلاس ها را با زمانبدی خود تنظیم می کنید که این امر باعث می شود همواره از سطح انگیزه ی کافی برای ادامه ی مطالعات زبانی خود برخوردار باشید. همچنین، در صورت توافق قبلی با مدرس انگلیسی خود می توانید در مواقعی که شرایط زمانی یا فیزیکی خوبی برای برگزای کلاس انگلیسی خود ندارید، با خیال راحت آن جلسه از کلاس خود را به ساعت یا روز دیگری موکول کنید.

در واقع در یک کلاس خصوصی مناسب ، دانشجو می تواند بر حسب نیاز و با توجه به زمانی که تا امتحان فرصت دارد کلاس خود را انتخاب کند.

اگر از مدرس زبان انگلیسی خود خوشتان نیامد، او را عوض کنید

حال بیایید به یک سناریوی آشنای دیگر فکر کنیم! شما در یک کلاس آموزش انگلیسی گروهی ترمیک ثبت نام می کنید و با انگیزه ی فراوان در کلاس ها حاضر می شوید. اما پس از مدتی، نوع برخورد سرد و سطح پایین انرژی، انگیزه و علاقه ی مدرس شما باعث عدم انگیزه ی شما و به قول معروف زده شدن شما از آن محیط کلاسی به خصوص شود. در این شرایط هیچ چاره ای جز نیامدن به کلاس و یا تحمل مدرس بد اخلاق، سرد و یا کم انگیزه ی خود ندارید. اما این قضیه در مورد کلاس های آموزش انگلیسی به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی کاملا متفاوت است. به هر دلیل، اگر روحیات شما با روحیات مدرس انگلیسی شما همخوانی نداشت، به راحتی می توانید از موسسه ی آموزشی خود درخواست تعویض وی را بکنید و یا اگر به صورت شخصی اقدام به گرفتن مدرس خصوصی کرده اید، به راحتی می توانید قرارداد خود با وی را فسخ کنید. نکته ای که در اینجا قابل ذکر است این است که در هر شرایطی که اقدام به دریافت خدمات آموزش انگلیسی به صورت خصوصی یا نیمه گروهی کردید، عقد قرارداد با مدرس خود را فراموش نکنید و سعی کنید تک تک توقعات طرفین از این همکاری در قرارداد ذکر شود که به هر دلیل، اختلاف نظری پیش آمد، بتوانید به قرارداد و مفاد آن رجوع کنید و در بدترین حالت، امکان ارائه ی دعوی خود به مراجع قضایی را داشته باشید.

هزینه ی مقرون به صرفه

یکی از پیش فرض هایی که در مورد کلاس های آموزش انگلیسی به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی وجود دارد این است که عموما تصور بر این است که این کلاس ها از نظر هزینه ای از توان پرداخت اکثر افراد خارج است. برای پایان دادن به این پیش فرض به خواندن این مطلب ادامه دهید. در کمی قبل تر مطلبی درباره ی مشکلات عمومی شرکت در کلاس های ترمیک یا عمومی خواندیم. با در نظر داشتن تمامی آن مشکلات، و حذف آن مشکلات از کلاس های خصوصی و نیمه خصوصی، به اولین مزیت شرکت در کلاس های آموزش انگلیسی به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی پی می بریم. همچنین با در نظر داشتن این که این کلاس ها، علاوه بر زمان بندی مطلوب، از مدرسان با توانایی بالا و منابع آموزشی متنوع، انعطاف پذیر و به روز استفاده می کنند می توان به راحتی یکی دیگر از دلایل محبوبیت کلاس های خصوصی و نیمه خصوصی را فهمید. از آنجایی که جلب رضایت زبان آموزان یکی از ویژگی های اصلی کلاس های خصوصی و نیمه خصوصی است، استفاده از اساتید طرازاول آموزش زبان انگلیسی در دستور کار ارائه ی این نوع خدمات از طرف موسسات قرار دارد. با این حال، حتی اگر به هر دلیلی هر زبان آموزی از مدرس انگلیسی خود آنطور که باید استفاده نمی برد، این حق را دارد که درخواست تعویض آن مدرس با مدرسی دیگر را بدهد. علاوه بر موارد ذکر شده، به هر دلیلی، اگر دیدید که هزینه های کلاس ها برای شما نگران کننده شده، می توانید با تغییر کلاس خود از خصوصی به نیمه خصوصی یا گروهی همچنان به مطالعات انگلیسی خود ادامه دهید. یکی از مزایای کلاس های نیمه خصوصی و گروهی این است که از نظر هزینه ای فشار بسیار کمتری به فرد زبان آموز می آورد که طبعا فرد از این طریق می تواند همواره مطالعات زبانی خود را پیگیری کند.

به علاوه، اگر پرداخت نقدی قرارداد شما به موسسه ی انگلیسی مورد نظرتان برایتان مشکل بود، به صورت توافقی می توانید بخشی از قرارداد را در ابتدا پرداخت کرده و ادامه ی آن را به صورت قسط بندی شده پرداخت نمایید. یکی دیگر از دلایل مقرون به صرفه بودن کلاس های آموزش خصوصی و نیمه گروهی انگلیسی این است که از آنجایی که این کلاس ها با هماهنگی کامل با سطح توانایی ها و استعدادهای شخص زبان آموز پیش می روند، لذا از سرعت بالاتری نیز برخوردار هستند. مثلا اگر شما از سطح یادگیری خوبی در زبان برخوردار هستید، و اگر این استعداد بالای شما با مدرسی خوب و دلسوز همراه شود، سرعت یادگیری شما حداقل سه برابر سرعت یادگیری انگلیسی در کلاس های ترمیک است یعنی این که یک سال مطالعه ی انگلیسی به صورت خصوصی یا نیمه خصوصی برابر است با سه سال مطالعه ی انگلیسی به صورت گروهی و ترمیک و از این نظر، این گونه کلاس ها نه تنها از نظر هزینه ای، بلکه از نظر زمانی نیز مقرون به صرفه تر خواهند بود. در واقع می توان گفت که هزینه ی کم کلاس های ترمیک به انضمام اتلاف زمانی که از فرد زمان آموز صورت می گیرد، برابر است با هزینه ی بالاتر کلاس های انگلیسی خصوصی یا نیمه خصوصی آن هم در شرایطی که زمان بندی کلاس با زمان بندی زندگی شما همواره هماهنگ بوده و همچنین طی مدت زمان کمتری موفق به گذراندن دوره های آموزش انگلیسی خود شده اید.

 

 

اگر سه سال زمان دارد و زیاد اهل درس خواندن نیست ، می تواند سر فرصت دوره های عمومی را بگذراند. (چرا که حجم بسیار زیادی از تکالیف در کلاس انجام می شود)

ولی اگر شش ماه زمان دارید،  و مشکلی با هزینه کردن این مبلغ در کوتاه مدت ندارید ، دوره خصوصی به شما پیشنهاد می شود. ولی به خاطر داشته باشید در دوره خصوصی می بایست روزی یک تا سه ساعت مطالعه در منزل الزامی است.

 

مزایای کلاس های انگلیسی ترمیک و عمومی

با تمام شرایطی که در بالا گفته شد، عادلانه نیست تا مزایای کلاس های درسی عمومی به طور کامل کوچک شمره شوند. کلاس های ترمیک و تدریس عمومی، مزایای خیلی زیادی دارند. وقتی شما در کلاس آموزشی عمومی حضور دارید، تنها کسی که به شما آموزش می دهد مدرس کلاس نیست. دانش آموزان و دوستان زیادی وجود دارند که شما می توانید از آن ها هم یاد بگیرید. مثلا وقتی که می بینید مدرس شما زمان کافی برای پاسخ دادن به سوال شما را ندارد، گفتگو و صحبت با سایر زبان آموزان حاضر در کلاس می تواند منبع ارزشمندی برای تمرین و کسب اطلاعات زبانی باشد. چه بسا در شرایطی بیشمار، سوال یک زبان آموز، می تواند سوال خود شما نیز باشد. همچنین تنها در شرایط کلاس های آموزشی عمومی است که شما می توانید مطالبی که یاد نگرفته اید را از زبان آموزان بهتر کلاس بپرسید، که خود این امر علاوه بر ایجاد محیطی دوستانه، باعث تقویت علم زبان آموز توضیح دهنده، و همچنین یادگیری بهتر شما خواهد شد. چرا که شما در حال دریافت آن اطلاعات از شخصی مثل خود هستید که همین امر این حس را در شما تقویت می کند که: اگر او توانسته یاد بگیرد، پس من هم می توانم یاد بگیرم.

هزینه ی پایین

این توهم که کلاس های عمومی هزینه کمتری به شاگرد متحمل می کنند در باور عموم بسیار رایج است. همانطور که در بالا دیدید هزینه کلاس عمومی و خصوصی از مبتدی تا آیلتس نمره ۷ یکسان می باشد (حدود شش میلیون تومان). ولی نکته مهم اینست که در حالت خصوصی دانشجو این مبلغ را در مدت شش تا یکسال پرداخت می کند ، در حالی که در حالت عمومی این هزینه فشار کمتری به دانشجو وارد می کند چرا که دانشجو این مبلغ را در سه تا پنج سال پرداخت می کند.

محیط گرم کلاسی و کار گروهی

یکی از مزیت های کلاس های گروهی و ترمیک این است که تعداد بیشتر زبان آموزان، باعث ایجاد محیطی مفرح، شاد و پرانرژی می شود که طبیعتا باعث عملکرد بهتر شما می شود. از طرفی، حضور سایر زبان آموزان با سطوح یادگیری و پشت کار مختلف در کنار شما در یک کلاس، باعث عملکرد بهتر شما نیز خواهد شد. از مزایای دیگر حضور در کلاس های گروهی این است که اگر مدرس کلاس شما فرصت کافی برای پاسخگویی به سوالات شما را نداشت، زبان آموزان زیادی هستند که می توانند به شما کمک کنند. اگر تمرینی را حل نکرده باشید و یا در حل آن مشکل داشته اید، می توانید کمی قبل از حضور استاد انگلیسی تان در کلاس، آن تمرین را با یکی از هم کلاسی های خوبتان در میان بگذارید و حتی برای آن تمرین از او کمک بخواهید.

جمع بندی

در مجموع، می توان گفت که تفاوت هایی بین کلاس های آموزش انگلیسی به صورت خصوصی، نیمه خصوصی یا عمومی وجود دارد. در هر روش آموزشی، مزایا و نکات منفی مربوط به خود وجود دارد. با این حال، نمی توان میزان بازدهی بیشتر کلاس های انگلیسی خصوصی نسبت کلاس های عمومی را نادیده گرفت و منکر آن شد.

درباره نویسنده

۶ دیدگاه

  1. Josiane می‌گه:

    A million thanks for posting this inmfnoatior.

  2. hosein khazaei می‌گه:

    مشاوره جهت کلاس خصوصی زبان انگلیسی ۰۹۱۲XXXX۳۴

  3. علیرضا افشاری می‌گه:

    سلام وقت بخیر کلاسهای خصوصی جمعه ها هم اجرا میشود.؟لطفا مرا در مورد کلاسهای خصوصی از مبتدی راهنمایی بفرمایید.متشکرم.

  4. Zakipour Alireza می‌گه:

    متقاضی دریافت آیلتس در ۸ ماه هستم